Thursday, September 9, 2010

di malam raye...
knp mst tyme mlm raye sume ni terjd pd fmly ak??
ape lg y xkene??
sume dah siap sedia tggl nk raye jek tp nape tibe2 sume jd huru hara??
msg2 bersronok2 di mlm raye ttp apakah ini??
mengapakah kaum adam zaman skg tidak lgsg menghargai pengorbann y telah byk dibuat oleh kaum hawa?
knp mereka tidak nmpk ape y telah kaum hawa korbankan untuk kaum adam..
adakah sume y berlaku ini adelah salah kaum hawe semate2...
ini adalah tidak adil krn mereka y telah byk berkorban untuk kebahagiaan suami n keluarga masing2...
ape y dilakukan masih tidak dpt mmbuka mate kaun adam y tidak same sekali merasa keperitan dan kesusahan y dialami oelah kaun hawa selama mereka mencurahkan sepenuh ksh syg dan usaha mereka untuk melihat keluarga y bahagia dan sempurna...
semua y terjd pd harini menguatkan lg persepsi aku bahawa aku xptt bergantung kpd lelaki lg...
tanpe lelaki wanita jgk bole hidup n boleh terus maju...
bkn untuk memperkecilkan sesiape tetapi byk dah pengalaman y aku dpt dr kisah aku sndri dan jg perkara2 y berlaku di depan mate ak....
sume ini amat meyakinkan aku bhw aku ptt memjukan diri aku sendir dan mementingkan diri aku sndri drp org lain...
ape y terjadi td aku diamkan shj...bkn bermaksud aku tidak ambil pedili tetapi aku xsggup nk tgk sume ni berlaku dpn mate aku dan aku mgkn tidak kuat jika aku menegurnya...
aku hanye dpt menahan air mata dan sekali imbas melihat sume y telah terjadi dr dulu sehingga sekarang..
terlalu byk pengorbanan y dilakukan oleh ibu aku kpd keluarganye..
terlalu byk kepedihan dan keperitan y dilaluinya hye untuk melihat anak2nye dan suaminya dalam keadaan selesa...
semua y dilakukan hye untuk kami...
ibu seorg y tabah walaupn di dalam keadaan cmni pn dier msh bole sorokkan kesedihan di wajahnya sdgkan ak nmpk dier sdg menahan segalanya...
tetapi aku xbrani nk buat ape2 sbb aku taw aku xkuat...
aku xkuat untuk berhadapan dgn sume ni...
da sememangnya aku sedih di hari raye ini...
bertambah lg kekusutan ini...
raya y penuh dugaan...
telalu sikit untuk kita temui kaum adam y btl2 memahami isi hati kaum hawa..
dan sememangnye di zaman skg ni,sukar untuk kita memiliki nya...
mgkn seorg lelaki boleh menjadi seorang anak y baik kepda ibunya kerana syurga di bawah telapak kaki ibunya...
tetapi tidak semestinya seorang anak lelaki y baik kpd ibunya boleh menjadi seorg suami yang baik kpd isterinya dan seterusnya menjadi seorang y baik kpd anak2nya...
susah untuk kita memiliki seorang suami y baik kpd isterinya dan seorg ayah y baik kepada anak2nya...
dan aku memohon dan berdoa agar suatu hari nty aku akan ditemukan seorang lelaki y boleh bain dan bertanggungjwb ke atas isteri dan anak2nya...
aminn...
tp skg ni bkn ms untuk aku mengejar semua itu sbb perkara inilah kalau boleh aku nk buangkan jauh2 dr hidup aku...
ak xnk terikat kehidupan dgn seorg y bernama lelaki...
n ini amat memeritkan dan aku sudah serik dgn semua ini....
sepatutnya dr dulu lg aku sedar akan kesan drp sume niiii....

1 comment:

  1. hep,u need to b strong for yo mum..tau3.
    smile for her..walo deep inside,u r bleeding..eceh,tetibe speaking..
    time raye,xmo sedey2 tau.we r always wif u.

    ReplyDelete